wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Autonomiczny minibus na Cmentarzu Osobowickim

Autonomiczny minibus kursuje po cmentarzu Osobowickim od środy 15 października w godzinach 8:30-15:30. Jeździ do poniedziałku 27 października z wyjątkiem wtorku i środy 21 i 22 października. Ma wyznaczoną stałą trasę (spójrz na mapę), której przebycie zajmuje mu około 20 minut. Pasażerowie mogą wsiadać na wyznaczonych przystankach, albo poprosić o zatrzymanie pojazdu na życzenie na trasie.

Reklama

Najważniejsze informacje:

  • Autonomiczny BB-1 kursuje po cmentarzu Osobowickim od 15 do 27 października z wyjątkiem 20 i 21 października. 
  • Kursuje co pół godziny spod bramy głównej w godzinach 8:30-15:30.
  • Przejazdy są bezpłatne.

Autonomiczny pojazd to Blees BB-1, którym testowo jeździliśmy we wrześniu. O testach pisaliśmy w tekście: "Pierwszy we Wrocławiu autobus bez kierowcy testowany będzie na cmentarzu Osobowickim".

Cmentarz Osobowicki to największa nekropolia we Wrocławiu. To rozległy, 53-hektarowy teren, więc wielu odwiedzających musi pokonywać naprawdę spore odległości. Bezpłatny nowoczesny minibus będzie przed Wszystkimi Świętymi ułatwieniem, zwłaszcza dla osób starszych czy z ograniczoną mobilnością.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Prezydent nie wyklucza, że jeśli testy pójdą dobrze, miasto być może w przyszłości zdecyduje się na zakup takich pojazdów, które mogłyby ułatwić mieszkańcom przemieszczanie się po dużych nekropoliach.

Mapa przedstawia trasę autonomicznego busa na cmentarzu Osobowickim wroclaw.pl
Mapa przedstawia trasę autonomicznego busa na cmentarzu Osobowickim

Jak się sprawdza BB-1? Wrażenia z jazdy

- Mam na tym cmentarzu osiem grobów, a ten autobus wypatrzyłem na Facebooku. To coś wspaniałego! Nareszcie ktoś pomyślał o ludziach z laseczką, takich jak ja. Ludzie będą doceniać to rozwiązanie - zachwyca się pan Zbigniew, lat 77. - A to, że to autonomiczny pojazd? Nie boję się takich technologii.

77-letni pan Zbigniew jest zachwycony uruchomieniem kursów busa. Autonomiczny bus BB-1 od 15 października wozi pasażerów po cmentarzu Osobowickim Fot. Bartosz Mokrzycki
77-letni pan Zbigniew jest zachwycony uruchomieniem kursów busa. Autonomiczny bus BB-1 od 15 października wozi pasażerów po cmentarzu Osobowickim

To nie jedyna entuzjastyczna opinia, którą usłyszeliśmy w dniu debiutu BB-1 na cmentarzu Osobowickim. Pozytywnych głosów było więcej.

- Byłam bardzo ciekawa, jak to działa i chciałam przetestować - mówi pani Martyna, wrocławianka, która skorzystała z busa około godz. 10. - To jest przyszłość komunikacji! Cieszę się, że mogłam się przejechać.

Galeria zdjęć

- Uważam, że pomysł jest bardzo dobry, bo tutaj przychodzi sporo starszych ludzi, mają torby, znicze, kwiaty - ocenia pan Marek.

Natomiast pani Barbara dopowiada: - Komuś, kto to wymyślił, należy się duże uznanie! Jest tu wiele osób, które chodzą nawet o dwóch kulach i jest im ciężko. Taki bus bardzo ułatwia poruszanie się po tak dużym cmentarzu.

Jak po cmentarzu Osobowickim kursuje autonomiczny bus? 

Kursuje trasą o długości około dwóch kilometrów. Start i koniec przy bramie głównej. Po drodze pojazd zatrzymuje się m.in. przy krzyżu niedaleko wejścia od strony ul. Weroniki Kumko, przy kaplicy oraz w rejonie skrzyżowań między polami:

  • 82, 137, 93 i 94
  • 103, 104, 109 i 110
  • 101, 107, 114 i 115.

Minibus kursuje codziennie do 27 października, z wyjątkiem wtorku i środy 21 i 22 października, w godzinach 8:30-15:30. Przejazd całej trasy trwa około 20 minut. Pasażerowie będą mogli wsiadać na wyznaczonych przystankach, ale też poprosić o zatrzymanie pojazdu na życzenie po wyznaczonej trasie.
Sławomir Gonciarz, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Transportu

Odjazdy spod bramy głównej co pół godziny. Minibus będzie woził pasażerów bezpłatnie.

Z Gliwic na cmentarz Osobowicki 

Za pojazdem bez kierowcy stoi gliwicka firma technologiczna Blees, która od 2019 roku rozwija projekt pierwszego w kraju autonomicznego minibusa BB-1. Pojazd wykorzystuje system jazdy autonomicznej na czwartym poziomie SAE, co oznacza, że potrafi samodzielnie kierować, przyspieszać i hamować na ustalonych trasach.

Podczas testów systemy autonomicznej jazdy działały stabilnie i precyzyjnie. Trasa została dokładnie zmapowana i sprawdzona pod kątem bezpieczeństwa. Testy przebiegły bez większych zakłóceń, a nasz pojazd zachowywał się zgodnie z założeniami. Dzięki temu możemy z pełnym przekonaniem zaprosić mieszkańców na pokład.
Tomasz Pacan, prezes firmy Blees

Dla tych, co niedowierzają systemom, mamy uspokajającą wiadomość: na pokładzie jest operator, który czuwa nad bezpieczeństwem i może w każdej chwili przejąć kontrolę nad busem.

Informacje o autonomicznym Blees BB-1

Pojazd jest wyposażony w czujniki i sensory, które umożliwiają mu poruszanie się, odnalezienie się w przestrzeni, wykrywanie obiektów i przeszkód, co pozwala na bezpieczną jazdę.

Są tu:

  • trzy radary,
  • 11 kamer
  • i 7 lidarów - czyli urządzeń skanujących, które wykorzystują impulsy laserowe do pomiaru odległości od obiektów i tworzenia trójwymiarowych map otoczenia.

BB-1 wyposażony jest też w bardzo precyzyjny GPS. Bateria pozwala mu na przejechanie 200 km. Ma 7 miejsc siedzących, a maksymalnie może przewieść 15 osób.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama